Herfst in Japan

This page has not been translated to English. If you want to read it, you can always try to view the page in Google translate.

Op 14 november 2011 mocht ik weer. De nieuwe camera was alvast gekocht, het vliegticket was al geboekt, en een week aan verblijf in Kyoto was alvast besproken. Op naar de herfstblaadjes!

18 November 2011, Tokio, Japan

Sinds een paar dagen ben ik in Tokyo. Het koste even een dag of twee om gewend te raken aan het tijdsverschil, maar daarna ben ik lekker aan het rondwandelen geweest. En wat foto's genomen natuurlijk.

(Alle afbeeldingen zijn klikbaar.)

19 November 2011, Tokio, Japan

Het giet vandaag in Tokio. Toch maar wat rondgekeken. En, de juiste tijd op de plaats tijd gaf een geniaal plaatje:

22 November 2011, Matsumoto, Nagano, Japan

Twee dagen geleden zat ik in Kofu. Hetgene waar Kofu bekend om is, dat is het uitzicht op Mt. Fuji. Hmja, ergens in de verte achter een stel heuvels. Ze hebben ook nog een kasteel, maar meer dan een stel herbouwde poorten staat er niet. Overgens wel wat mooie rode Japanse esdoorns.

De volgende dag heb ik de reis voortgezet naar Matsumoto. Natuurlijk wat foto's geschoten van Matsumoto Castle, het oudste originele houten kasteel in Japan.

En vandaag een dagtripje gemaakt naar Hotaka, de plek waar de meeste wasabi vandaan komt. Een van de grootste wasabi plantages is gratis te bezoeken, en desondanks het koude weer groeit er nog genoeg van dat spul.

Het plan voor morgen weet ik nog niet precies. Of het wordt de makkelijke weg naar Nagoya of verder naar het noorden naar de andere kust van Japan.

24 November 2011, Kanazawa, Ishikawa, Japan

Even beginnen met gisteren, toen ik uit Matsumoto vertrok. Ik ben met de trein verder naar het noorden getrokken, naar de andere kust. Het middelste deel van de reis ging met een 1-wagons trein die meer weg had van een antieke autobus dan een trein. Dat piepkleine treintje reed overgens wel een van de mooiste treinroutes, over bruggen en door tunnels, tussen de bergen vol met herfstkleuren.

Na drie treinen en een uurtje lopen kwam ik op de bestemming aan, een jeugdherberg bij een tempel. Midden tussen de rijstvelden en omgeven door een paar bomen was het prachtig gelegen. In de late midden nog even een korte wandeling gemaakt om wat avondeten te halen en tussendoor wat foto's te nemen. Op de eerste foto is een van de poorten van de tempel te zien met het JYH bordje erboven.

En vandaag ben ik verder getrokken naar Kanazawa, waar ik nu zit. Het weer was vanmorgen (en vannacht) vrij heftig, en dat is zo'n beetje de hele dag zo gebleven. Toch maar de lokale tuin in Kanazawa (Kenrokuen Garden) wezen bekijken, en dat was het zeker waard.

Mooi voorproefje op Kyoto zeg ik zelf.

De exacte bestemming voor morgen weet ik nog niet, maar een ding weet ik wel, die bestemming ligt achter een paar bergen. Deze kant van Japan is wat betreft natuur erg mooi, maar jammergenoeg in de herst en winter ook erg nat. Alle wolken die in de zee tussen China en Japan worden gemaakt dumpen eerst even hun regen op de kust voordat ze de Japanse Alpen overtrekken.

27 November 2011, Kyoto, Japan

Gisteren zat ik in Hikone, en dat was m'n laatste dagje voordat ik een ruime week in Kyoto verblijf. Gezien het regende toen ik aankwam heb ik het kasteel en de kasteeltuin van Hikone pas de volgende dag bezocht, met rugzak en al. Ze hadden er zelfs kersenbloesem, de wintervariant.

28 November 2011, Kyoto, Japan

Eergisteren ben ik in Kyoto aangekomen. Na wat gevechten met GPS coordinaten omrekenen kan ik ook laten zien hoe ik hier gekomen ben. Een paar maanden geleden kreeg ik het idee om een GPS logger te maken. Het idee dat maanden geleden begon moest nog snel even op de laatste dag voor vertrek afgemaakt worden, maar het is gelukt, en het werkt. Het kaartje hieronder linkt naar een Google map met daarin de routes die ik met de trein op die dag afgelegd heb:

Dus, sinds gisteren Kyoto. Tja, wat zal ik zeggen. Mensen met een allergie voor rood kunnen maar beter de pagina sluiten.

Naast de 'standaard' foto's van rood en toeristen heb ik natuurlijk ook wat lopen prutsen met de camera..

1 December 2011, Kyoto, Japan

M'n vijfde dag in Kyoto alweer en ik vermaak me nog steeds prima. Ik zal dezer dagen eens proberen of ik een stel foto's in een Google map kan plaatsen zodat iedereen kan zien wat nu eigenlijk waar te zien is. Tot die tijd nog maar wat foto's uit de collectie:

5 December 2011, Kyoto, Japan

5 december, zie de maan schijnt door de bomen..

7 December 2011, Kyoto, Japan

HDR panorama vanaf Mt. Inari waar ik gisteren was:

Het kost 10 foto's en wat moeite (voor de laptop), maar dan heb je ook wat.

8 December 2011, Kyoto, Japan

Ergens achter in Kyoto, weg van de bussen vol toeristen ligt een kleine zen tempel van 400 jaar oud. Klein, maar omdat er maar weinig mensen komen is alles open, inclusief de tuin. Gezien je bij de voordeur je schoen uit moet doen stond er een rek met tuinschoenen klaar waarmee je de tuin in kan lopen.

10 December 2011, Nara, Japan

Ik heb Kyoto weer verlaten en zit ondertussen in Nara. De temperatuur is flink gekelderd en gaat 's nachts richting het nulpunt, en dat is 's avonds goed te voelen. Het is ook te zien aan de rode blaadjes, die nu vooral op de grond liggen in plaats van aan de boom hangen. De herfststormen ontbreken hier volledig, waardoor alles netjes onder de desbetreffende boom blijft liggen.

Ik verblijf overgens momenteel in een tradionele ryokan in Nara. Schoenen uit bij de voordeur, geen bed maar een futon, wolkjes kunnen blazen op de gangen en uitzicht op de Japanse binnentuin met vijver..

12 December 2011, Nagoya, Aichi, Japan

Sinds gisteren zit ik in Nagoya, dat is even wennen na het rustige Nara.. Alles wat verlicht kan worden, dat wordt hier verlicht. En nu de kerst dichterbij komt gaan alle remmen los.

Morgen ga ik terug naar Tokyo, en daarvoor heb ik zojuist m'n duurste treinkaartje ooit gekocht. 100 yen staat momenteel ongeveer gelijk aan 1 euro, dus reken maar uit. Ondanks de prijs kan je zo'n kaartje gewoon binnen 2 minuten uit de automaat halen.

En terwijl je in Nederland moet zoeken om een briefje van 100 euro te vinden (of kwijt te raken), kan je hier gewoon overal met briefjes van 10.000 yen betalen. Ook bij de kaartjesautomaat. Nozomi is overgens met 300km/h de snelste van alle shinkansen treinen. Van Nagoya naar Tokyo in 103 minuten.

13 December 2011, Tokio, Japan

Jep, die dingen zijn serieus gaaf en serieus snel. En je krijgt er gratis een picture postcard view van Mt. Fuji bij.

Gezien ik weer in Tokyo zit is het 'rondje' voldaan, tijd voor een update van de gps logger:

18 December 2011, Thuis

Gisteren zat ik nog in Tokyo, vandaag zit ik alweer thuis. En daarmee komt een vakantie van 5 weken ten einde. Wat betreft het doel van de vakantie, herfstblaadjes, dat is zeker geslaagd. En de rest was ook geweldig. Op naar de volgende keer. :)

Laatste foto van Tokyo dan nog maar. De avond voordat ik weg ging kwam er opeens een mooie dreigende lucht overwaaien.